Archive for August 2nd, 2007

Apa khabar sekalian? Harap baiklah, ya! Ribuan terima kasih kepada saudara-saudari yang telah menyampaikan e-mel kepada saya untuk menyokong saya dalam usaha saya untuk memblog (ada ke perkataan ini dalam Kamus Dewan??) dalam Bahasa Malaysia sepanjang bulan kemerdekaan yang riang dan penuh aktiviti ini! Nasib baik tak da orang yang membantah usaha saya ini yang ikhlas… kalau ada, habislah motivasi saya!

Hari ini, saya ingin membincang tentang satu perkara yang pasti membuat anda fikir sepanjang hari dan malam pada bulan ini. Haraplah soalan ini akan menyebabkan saudara-saudari semua lihat ke dalam hati anda dan tanya diri anda soalan yang sama.

Okey, soalan saya ini ialah – Tahukah anda apa makna sebenarnya apabila seseorang itu menggelar dia sendiri seorang anak Malaysia? Apakah sebernarnya seorang anak Malaysia? Apakah nilai-nilai yang harus seseorang anak Malaysia perlu ada untuk layak menggelar diri mereka seorang anak Malaysia?

Ok, maaf… kata satu soalan dah jadi tiga pula! Jangan sakit kepala ya!

Tapi ini memang benar. Bagiku, seorang anak Malaysia bukan sekadarnya seseorang yang lahir di Malaysia dan secara automatik menjadi warganegara Malaysia. Ada perbezaan besar maksud di antara seorang warganegara Malaysia dan seorang anak Malaysia.

Dah banyak kali saya menyoal saya sendiri sama ada saya memang seorang anak Malaysia atau sekadar seorang warganegara Malaysia yang hanya lahir di sini dan menempat di negara ini. Adakah saya telah memenuhi apa-apa kriteria yang seseorang perlu memenuhi sebelum dia layak menggelar dirinya anak Malaysia. Itulah masalahnya – sebenarnya, apakah kriteria yang perlu saya penuhi? Ada tak kriteria? Ada tercatat ke dalam Perlembagaan Negara apa dia kriteria untuk seseorang yang ingin menjadi seorang anak Malaysia?

Sebenarnya, terpulanglah kepada seseorang sendiri apa pendapat mereka terhadap isu ini. Tak ada pendapat yang salah ataupun betul, hanya ada pendapat yang logik ataupun tak logik. Adakah seseorang itu salah kalau pendapat mereka seseorang anak Malaysia itu ialah seseorang yang telah memenuhi kewajipan mereka sebagai rakyat Malaysia dengan mengundi dalam pilihan raya? Tidak – itu memangnya salah satu tanggungjawab kita sebagai seorang anak Malaysia untuk menjadi seorang pengundi dalam pilihan raya Malaysia. Namun begitu, sekadar mengundi saja tidak cukup.

Ada banyak lagi perkara yang harus di masuk kira. Bagiku, antaranya adalah tahukah anda secara lanjut isi kandungan Perlembagaan Negara Malaysia, atau masih tahu tak lirik-lirik lagu negara, atau lafaz Ikrar Malaysia dari memori? Ataupun memastikan kebersihan alam sekitar Malaysia, menjaga harta benda awam negara, memandu dengan cermat di jalan raya bukan saja untuk memastikan keselematan sendiri, tapi juga keselematan orang-orang lain, faham mana-mana kelemahan negara supaya dapat memperbaiki kelemahan itu dan memulihkan imej baik negara, menghormati adat resam dan adat istiadat bangsa dan agama orang lain, dan banyak, banyak lagi.

Sanggupkah anda menumpah darah demi mempertahankan kemerdekaan dan maruah negara? Sanggupkah anda melepaskan kekayaan dan kejayaan anda demi melakukan sesuatu yang meningkatkan imej negara dan mengharumkan negara? Sanggupkah anda mementingkan keadaan negara lebih daripada mementingkan keadaan sendiri?

Seorang Anak Malaysia itu bukan sekadar seseorang yang mengibarkan bendera negara apabila tiba masa menyambut bulan kemerdekaan.

Seorang Anak Malaysia itu bukan sekadar seseorang yang memiliki kad pengenalan biru yang dimiliki oleh semua warganegara Malaysia.

Seorang Anak Malaysia itu bukan sekadar seseorang yang fasih bertutur dan menulis dalam Bahasa Malaysia.

Seorang Anak Malaysia itu lebih daripada semua yang dinyatakan di atas. Maksud seorang Anak Malaysia itu, lebih dalam lagi.

Jadi, bolehkah anda dengan sejujurnya, dengan seikhlasnya, dengan bangganya… mengakui diri sebagai seorang Anak Malaysia?

Saya tidak berani menggelar diri saya seorang anak Malaysia kerana saya rasa diri saya masih belum sampai peringkat di mana saya boleh, dengan setulus dan seikhlas hati, menggelar diri saya seorang Anak Malaysia.

Bagiku, pahlawan-pahlawan kemerdekaan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Dr Ismail, Tun Tan Cheng Lock, Tun Sambathan dan yang lain-lain lah, yang baru boleh mengakui diri mereka sebagai seorang ANAK MALAYSIA!