Archive for August 1st, 2007

mulai hari ini hingga ke Ogos 31, aku akan mencatatkan kisah-kisahku dalam blog ini dalam bahasa negaraku, Bahasa Malaysia. Kepada peminat-peminat and pembaca-pembacaku dari luar negara yang mungkin tidak faham Bahasa Malaysia, harapkan anda boleh guna kamus laman web ini untuk membantu anda faham sedikit tentang apasaja yang aku tulis.

Negara Malaysia, negara tanahair yang kusanjungi, akan menyambut Hari Kemerdekaannya yang ke-50 pada Ogos 31, 2007. Untuk mengetahui tentang sejarah Malaysia dengan selanjutnya, silalah buat rujukan sendiri di  Wikipedia ke atau mana-mana laman web yang akan menceritakan segala-galanya kepada anda yang meminati sejarah. (Biar saya mengambil peluang ini untuk mengakui bahawa saya tidak begitu meminati sejarah negara saya sendiri walaupun aku sangat minat terhadap sejarah dunia. Sewaktu ku bersekolah dulu, sejarah merupakan mata pelajaran yang palingku benci… kecuali bahagian di mana kita belajar tentang sejarah dunia dan perang-perang dunia!)

Walaupun saya pernah dituduh tidak patriotik atau tidak mencintai negara Malaysia ini atas alasan saya telah membuat perbandingan antara kebaikan dan kelemahan Malaysia dengan negara jirannya Singapura dan telah memuji Singapura, sebenarnya, saya memang amat menyanjungi negara Malaysia ini. Saya masih percaya bahawa Malaysia boleh mencapai kecemerlangan yang lebih lagi dan harap ia akan menjadi negara yang amat dicontohi dalam pentas antarabangsa. Namun begitu, saya tidak begitu suka akan kerajaan Malaysia yang masih dipenuhi oleh ahli-ahli politik yang masih berperangai kebodoh-bodohan and kebudak-budakkan. Kalau perubahan tidak dibuat untuk menendang keluar semua ahli politik yang tidak menjalankan tugas mereka dan sibuk membuat perkara yang hanya memalukan mereka sendiri and mencemarkan imej negara, saya tidak begitu pasti Malaysia akan mencapai matlamat-matlamatnya.

Bagi saya, itulah hanya salah satu perkara yang kubenci tentang Malaysia. Tetapi, saya tidak akan mengutuk negara saya sepanjang bulan ini. Saya hanya akan menulis pandanganku sebagai seorang anak Malaysia, cita-citaku untuk negara ini dan kisah-kisahku seharian yang lepas dan yang akan datang yang saya fikir membuat Malaysia lain daripada negara lain. Ada kisah yang membuatku geram, membuat kusedih, tapi juga ada perkara-perkara yang membuat aku bangga dan gembira.

Harap-harap peminat dan pembaca laman blog aku ini akan menyokongi aku sepanjang bulan ini dalam misi saya untuk menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa utama blog ini.

Selamat membaca!